Honkajuuri, Iivari Mauri

13.2.1882

18.2.1948

Nurmo, Helsinki

Edwin Linkomies kertoi muistelmissaan: ”Maassamme oli piirejä, joiden mielestä tänä kriittisenä hetkenä (kevät 1940) oli mahdollista asioiden kärjistäminen hallituspulaan. Kun (sodan vuoksi kanta-Suomeen siirtymään joutuneita karjalaisia evakkoja koskeva) kor­vauslaki oli saanut eduskunnan suuressa valiokunnassa lopullisen sisällyk­sensä, minulle soitti virkahuoneeseeni eduskuntataloon eräänä päivänä elokuun alussa Kansallispankin pääjohtaja Mauri Honka­juuri tiedustellen, aioinko todellakin ryhmässäni ja eduskunnas­sa ajaa läpi lain sellaisena, joksi se oli muodostunut ratkaise­vassa toisessa käsittelyssä. Honkajuuri mainitsi pu­helun aikana, että hänen käsityksensä mukaan hallituksenkaan vaihdoksesta ei koituisi haittaa. Hänen mielestään rahalaitokset eivät voisi kestää sitä saatavien vähentymistä, jonka laki aihe­uttaisi.”

Pankinjohtaja, varatuomari Mauri Honkajuuri toimi lainopillisen tutkinnon suoritettuaan ensin nimismie­henä, mutta vuodesta 1910 Kansallis-Osake-Pankin palveluksessa. Pankin johtokunnan jäsenenä hän oli 1912-1948, toimien pääjohtajan sijaisena 1929-1934 ja lopulta pitkän uransa päätteeksi KOP:n pääjohtajana 1934-1948. Hänet tunnettiin taitavana ja tarmokkaana talousmiehenä. Hän kohdisti harrastuksensa pankin pysyttämiseen terveellä ja sen alunpe­rin omaksumalla suomalaiskansallisella pohjalla.

Honkajuuri oli mukana monissa taloudellisissa suuryrityksissä, erityisesti puunjalostusteol­lisuuden alalla, Pankkiyhdistyksen puheenjohtajana ja Keskuskauppaka­marin puheenjohtajana. Uuden Suomen johtokunnan jäsen hän oli 1919-1929 ja Kansallisteatterin johtokunnassa 1925-1948. Honkajuuri oli eduskunnan jäsen 1909-1913.

Valtuustoon Honkajuuri oli valittu yhdeksi kaudeksi vuodesta 1917, ja hän jatkoi valtuutettuna nyt yhden kauden vuoteen 1926-1928.

Ivar Mauritz Tallroth vsta 1906 Iivari Mauri Honkajuuri S 13.8.1882 Nurmo, K 18.2.1948 Helsinki. V rovasti Albert Emil Tallroth ja Alma Cecilia Forsman. P 1908 - näyttelijä Helmi Amanda Tähtinen S 1882, K 1961, PV opettaja Mikko Tähtinen ja Amanda Sjöblom. Lapset: Eeva (Virkkunen) S 1909, filosofian maisteri; Jaakko S 1912, agronomi; Paavo S 1914, K 2001, Rauma-Repola Oy:n pääjohtaja, vuorineuvos; Erkki; Leena.

URA. Ylioppilas Vaasan lyseosta 1900; oikeustutkinto, yleinen hallintotutkinto 1903; varatuomari 1906.

Ilmajoen ja Seinäjoen piirin kruununnimismies 1903 - 1910; Vaasan lääninhallituksen varalääninsihteeri 1905; Kansallis-Osake-Pankin Vaasan konttorin johtaja 1910 - 1912, pankin pääjohtokunnan jäsen 1912 - , pääjohtajan sijainen 1929 - 1934, pääjohtaja 1934 - 1948.

Suomalaisen Puolueen kansanedustaja (Vaasan läänin eteläinen vaalipiiri) 1909 - 1913; Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen 1911 - 1912, 1917 - 1918, 1926 - 1928; Kansallisen Kokoomuksen valtuuskunnan jäsen 1918 – 1929, puolueen rahastonhoitaja 1918-1928, raha-asiainvaliokunnan jäsen 1921, juoksevainasiain- ja raha-asiainvaliokunnan jäsen 1922, puoluehallituksen työvaliokunnan jäsen 1922-1928; presidentin valitsijamies 1925

Uuden Päivän perustaja, johtokunnan jäsen 1917 - 1918; Uuden Suomen johtokunta 1919 - 1929.

Kansallisteatterin johtokunnan jäsen, puheenjohtaja 1925 - ; Pellonraivaus Oy:n hallintoneuvoston puheenjohtaja 1940 - ; Keskuskauppakamarin puheenjohtaja 1941 - ; Suomen pankkiyhdistyksen puheenjohtaja; .

ARVONIMET JA KUNNIANOSOITUKSET. Suomen Valkoisen Ruusun K I; Vapaudenristi 3; Belgian Leopold II:n suurr.; Ruotsin Vaasa-r. K 1; Tanskan Dannebrogin R; Viron Kotkanristin R 1; Viron Vapaudenristi 2.

LÄHTEET JA KIRJALLISUUS. Kalevi Oksanen, Kokoomuksen valtuutetut Helsingin kaupunginvaltuustossa 1919-2008. Helsingin Kokoomus 2008; Eduskunnan kansanedustajamatrikkeli.

julkaistu 3.3.2009